PL EN
Adaptacja pogańskich miejsc świętych przez Kościół katolicki na obszarze dawnych Prus w średniowieczu
 
 
Więcej
Ukryj
1
Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie
 
 
Data publikacji online: 02-02-2017
 
 
Data publikacji: 02-02-2017
 
 
Autor do korespondencji
Robert Klimek   

robertusklimek@wp.pl
 
 
KMW 2016;294(4):639-658
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W XIII w. nastąpił podbój pogańskich plemion pruskich przez zakon krzyżacki. Już 29 lipca 1243 r. we włoskim mieście Anagni na polecenie papieża legat Wilhelm z Modeny dokonał podziału obszaru ziemi pruskiej na cztery diecezje: chełmińską, pomezańską, warmińską i sambijską. Sukcesywnie na podbitych obszarach Kościół szerzył idee chrześcijaństwa: budowano kościoły, zakładano parafie, narzucając Prusom nową wiarę. Prusowie za święte uważali gaje, pola i wody do tego stopnia, że nie odważyli się w nich wycinać drzew, ani uprawiać ziemi, ani łowić ryb. Powszechnie uważa się, że oprócz wymienionych miejsc świętych Prusowie mieli swoje centrum kultu zwane Romowe. Nie można wykluczyć, że tego typu centrum mogło występować na obszarze każdego z plemion. Jedno takie centrum kultu miało się znajdować w Patollen (późniejsze Groß Waldeck). Miał się tam znajdować dąb poświęcony trójcy bóstw: Patollowi, Potrimpusowi i Perkunowi. W drugiej połowie XIV w. wielki mistrz Winryk Kniprode zlecił budowę klasztoru pw. Świętej Trójcy. Klasztory powstały także w innych potwierdzonych źródłowo miejscach kultu, np.: w Świętej Siekierce, czy Łąkach Bratiańskich. Na innych miejscach kultu budowano kościoły. Takim szczególnych miejscem jest Święta Lipka, gdzie mamy potwierdzenie obrzędów pogańskich w XIV w., prawdopodobnie również w Gietrzwałdzie. Wraz z rozwojem osadnictwa na ziemiach pruskich w XIV-XV w., mimo, że powstawało coraz więcej kościołów i parafii, to jednak część Prusów dalej, najczęściej w ukryciu, oddawało cześć dawnym bóstwom. Najwyraźniej niektóre z takich miejsc z czasem były adoptowane przez Kościół, a dawne pogańskie bóstwa zastępowano chrześcijańskimi. Najwyraźniej chrześcijaństwo, niszcząc w pierwszej akcji symbole pogańskie, w dłuższej perspektywie korzystało jednak z lokalnej tradycji sakralnej, związanej ze świętymi miejscami pogaństwa. W ten oto sposób zawłaszczało utrwaloną wśród miejscowej ludności moc. Znajdowało to wyraz przede wszystkim we wznoszeniu w tych zaadoptowanych miejscach kościołów, które przejmowały część tradycji dawnych kultów.
REFERENCJE (36)
1.
Achremczyk S., Warmia, Olsztyn 2011.
 
2.
Beckerrn C., Merkwürdige Steine in Ost- und Westpreussen, Altpreussische Monatsschrift 1893, Bd. 96, pp. 373–429.
 
3.
Choińska-Bohdan E., W poszukiwaniu głównego ośrodka kultu przedchrześcijańskiego na Pomorzu Gdańskim, [in:] Z otchłani wieków Pomorza Gdańskiego, Gdańsk 1999, pp. 133–165.
 
4.
Crome H., Verzeichnis der Wehranlagen, Prussia 1939, Bd. 33, pp. 263–289.
 
5.
Friederici W., Ueber die Lage Romow’s oder Romowe’s, des Oberpriestersitzes im heidnischen Preußen,. Altpreußische Monatsschrift, Bd. 13, 1876, pp. 227–253.
 
6.
Białuński G., O zasiedleniu ziemi lubawskiej w okresie przedkrzyżackim w świetle źródeł pisanych i toponomastycznych, Pruthenia 2008, t. 4, pp. 289–320.
 
7.
Cheleni J., Branthomme H., Boże drogi. Historia pielgrzymek chrześcijańskich, Warszawa 1996.
 
8.
Eliade M., Traktat o historii religii, Warszawa 2009.
 
9.
Gerullis G., Die altpreussischen Ortsnamen, Berlin-Leipzig 1922.
 
10.
Gieysztor A., Mitologia Słowian, Warszawa 2016.
 
11.
Hochleitner J., Przydrożne pomniki kultu religijnego Świętej Lipki i okolic, Studia Angerburgica 2006, t. 11, pp. 78–91.
 
12.
Kawiński P., Organizacja pogańskiej przestrzeni sakralnej Prusów na tle osadnictwa w okresie plemiennym – przykład Pomezanii, Pogezanii i Warmii, Pruthenia 2011, t. 6, pp. 89–128.
 
13.
Klimek R., Miejsca kultu Prusów na Warmii biskupiej, Komunikaty Mazursko-Warmińskie 2015, nr 3, pp. 365–386.
 
14.
Kopiczko A., Ustrój i organizacja diecezji warmińskiej w latach 1525-1772, Olsztyn 1993.
 
15.
Korycka W., Z przeszłości miast i osiedli, [in:] Nowe Miasto Lubawskie. Z dziejów miasta i powiatu, ed. by: Z. Witkowski, Olsztyn 1963.
 
16.
Kosman M., Zanik pogaństwa w Prusach, Komunikaty Mazursko-Warmińskie 1976, nr 1, pp. 4–29.
 
17.
Kubicki R., Pielgrzymki w testamentach mieszczan elbląskich w XV-początkach XVI w., [in:] Z dziejów średniowiecza. Pamięci Profesora Jana Powierskiego (1940-1999), ed. by: W. Długokęcki, Gdańsk 2010, pp. 180–188.
 
18.
Kuczkowski A., Słowiańskie „święte” góry na terenie ziem polskich we wczesnym średniowieczu. Próba zarysowania problematyki, Slavia Antiqua 2007, nr 48, pp. 97–124.
 
19.
Mažiulis V., Prūsų kalbos etimologijos žodynas, Vilnius 2013.
 
20.
Moszyński K., Kultura duchowa Słowian, cz. 2, Kraków 1934.
 
21.
Powierski J., Prussica. Artykuły wybrane z lat 1965-1995, t. 1, ed. By: J. Trupinda, Malbork 2003.
 
22.
Ptak J., Wojskowość średniowiecznej Warmii, Olsztyn 1997.
 
23.
Radzimiński A., Kościół w państwie zakonu krzyżackiego w Prusach 1243-1525, Malbork 2006.
 
24.
Röhrich V., Die Kolonisation des Ermlandes, Zeitschrift für die geschichte und Altertumskunde Ermlands 1923, Bd. 21, pp. 277-337, 394–411.
 
25.
Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, ed. by: f. Sulimierski, B. Chlebowski, W. Walewski, t. 2, Warszawa 1881.
 
26.
Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, ed. by: f. Sulimierski, B. Chlebowski, W. Walewski, t. 5, Warszawa 1884.
 
27.
Smoczyński W., Słownik etymologiczny języka litewskiego, Wilno 2007.
 
28.
Szczepański S., „Baba pruska” z Prątnicy – kamienny świadek triumfu chrześcijaństwa, Echa Przeszłości 2004, t. 5, pp. 25–31.
 
29.
Szczepański S., Wczesnośredniowieczna rzeźba z Dzierzgonia, tzw. „Potrimpos”, w kontekście interpretacji oraz staropruskich wierzeń, Komunikaty Mazursko-Warmińskie 2015, nr 3, pp. 387–407.
 
30.
Szeliga J., Rozwój kartografii Wybrzeża Gdańskiego do roku 1772, Wrocław 1982.
 
31.
Tidick E., Beiträge zur Geschichte der Kirchen-Patrozinien im Deutschordenslande Preuβen bis 1525, Zeitschrift für die geschichte und Altertumskunde Ermlands 1926, Bd. 22, pp. 343–464.
 
32.
Urbańczyk P., Władza i polityka we wczesnym średniowieczu, Wrocław 2008.
 
33.
Vanagas A., Lietuvių hidronimų etimologinis žodynas, Vilnius 1981.
 
34.
Voigt J., Geschichte Preussens, Bd. 1, Königsberg 1827.
 
35.
Winckler, Die Festen der Vorzeit im Ermlande, Zeitschrift für die geschichte und Altertumskunde Ermlands, Bd 2, 1863, pp. 646–655.
 
36.
Toпopoв B. H., Пpyccкий язык. Cлoвapь A–Д, Mocквa 1975.
 
eISSN:2719-8979
ISSN:0023-3196
Journals System - logo
Scroll to top