„Bolesław Chrobry w utworach kompozytorów i muzyków amatorów”
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego, Polska
Data nadesłania: 05-02-2025
Data ostatniej rewizji: 06-05-2025
Data akceptacji: 06-05-2025
Data publikacji online: 04-07-2025
Data publikacji: 04-07-2025
Autor do korespondencji
Zenona Rondomańska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego, Nowe Włóki 13, 11-001 Dywity, Olsztyn i Bydgoszcz, Polska
KMW 2025;329(2):213-236
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W 2025 roku mija 1000 lat od koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski. W historii muzyki polskiej zainteresowanie kompozytorów osobą władcy datuje się od początku XIX wieku. Dopiero wówczas muzyka świecka – wokalna i instrumentalna, solowa, zespołowa i orkiestrowa, zaczęła dominować nad kościelną i religijną. Z tego powodu utworów poświęconych Bolesławowi Chrobremu jest bardzo mało. Dwie pieśni na głos z towarzyszeniem fortepianu – amatorki Cecylii Beydale oraz kompozytora Stanisława Moniuszki – powstały w ciągu wieku XIX, dwie następne kompozycje – Zygmunta Moczyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego na chór z towarzyszeniem instrumentów zostały stworzone w wieku XX, w związku z obchodami 900. rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego. W XXI wieku do jego postaci nawiązują wykonawcy, którzy swoje wokalno-muzyczne interpretacje zamieszczają w Internecie.